Posts

Showing posts from April, 2011

rahsia supaya tak kecewa

Image
picture by Deviant art assalamualaikum...sebenarnya kalau nak dikira berapa kali kita kecewa?boleh katakan tak terkira bukan...hari ni nak share sikitlah beberapa cerita sedih dalam hidupku ini... kisah 1: KEPUTUSAN SPM  (cerita ni takdela sedih sangat tapi gembira  tetap ada )....bila aku dapat keputusan SPM aku baru-baru ni,9A2B..perkataan yg pertama timbul dalam hati...."kenapa 2B,aku target 1B(aku target arab shj yg dapat B sebab aku mmg tak terer arab)..tapi rupa-rupanya Allah izin BI aku jugak B...time tu mmg nak menangis tp bila teringat akan sahabat2 JDK banyak peringat kan diri ini agar   "redha dengan segala keputusan yg dapat...doa banyak2 kerana Allah yang membolak-balikan hati kita,agar kita tidak terlalu sedih atau terlalu gembira dgn keputusan kita....dan yang paling penting mintak diberikan yang terbaik" "Kita sering kali bertanya, "Kenapa aku tidak dapat apa yg aku idam2kan?" Quran menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia …

subhanallah comelnya

Image
sumber dari fb kak shah aznie
spechless...comel sangat,sebab mereka ni gemuk2 dan comel2 belaka...tidur pulak atas bantal (sebenarnya handkerchief )..^_^

4 penyakit timbul bangun tidur

Image
picture by Deviant art
4 penyakit yang akan datang kepada kita sekiranya bangun pagi dengan MENGINGATI DUNIA:
Hati yang gelisahMerasai banyak kerja yang belum beresSentiasa rasa miskin walaupuns udah ditutupi dengan kekayaanAngan-angan yang banya,tinggi atau mempunyai nafsu yang besar..dimana tidak pernah puas dgn segala pemberian yg diberikanselamat beramal!

cerita nak buat orang bangun tidur

Image
picture by Deviant art
assalamualaikum...hari ni kita nak cerita-cerita sahajalah,tajuk pun pasal cerita nak buat orang bangun tidur..sebelum tu nak tanya apa perasaan korang bila bangun tidur sahaja ada orang kejutkan kita dengan menceritakan kisah yang best-best..contonya macam ni: mak: yam,bangun!nak tau tak mak ada mimpi best pasal yam! anak: (keadaan yang masih mamai-mamai)...mimpi apa? mak: malam tadi mak mimpi yam bukak klinik gigi sebelah dengan hospital Barakah...lepas tu mak nampak hana' kerja sama2 dengan yam bukak klinik gigi.... anak: urgh(terkejut dan terus segar...excited sebenarnya!)..ok...lepas tu mak mimpi ape lagi? mak: haaa...pastu mak jalan-jalankan mak jumpa n****m ( haaaa..rahsia,tp klu dak2 ISKANDAR tau sape tu..heheheh)....mak nak tegur dia tapi segan,rupa-rupanya si "dia" dah ada 3 orang anak... (time tu dalam hati cakap....laaaa...melepaslah nampaknya) anak: ye je mak ni...(hahahah..sebenarnya aku tak ley time cerita yang last tu..hahaha)...mak,betul k…

love a.k.a cinta

Image
picture by Deviant art assalamualaikum....hari ni nak cerita tentangCINTA....saya akui bahawa setiap orang pernah  jatuh cinta,cuma yang bezanya adalah diluahkan atau tidak...tapi cinta juga boleh dikawal.kawan2 selalu tanya macam mana nak kawal perasaan ni...saya bukanlah selayaknya untuk menjawab soalan ini..kerana diri ini tidaklah sesempurna mana juga telah melakukan kesilapan sebelum ini...memandangkan kawan2 perlukan pertolongan jadi saya bantulah semampu yang mungkin..saya hanya mengatakan kepada mereka " perkara pertama yang perlu kita lakukan adalah meletakkan cintaNYA lebih tinggi daripada cinta-cinta makhlukNYA" apa-apa pun perkara ini berbalik kepada diri saya juga,mengingatkn diri kembali...kadang-kadang saya terfikir kenapa bukan dari dulu aku sedar hakikat cinta yang dimaksudkan ini.teringat zaman jahiliah(bukan jahiliah sangat cuma kurang kesedaran sahaja..dimaafkan!)..heheheh..dulu masa zaman sekolah biasalah pelbagai cabaran yang datangkan,yg penting tiada is…

small suprise,but it very meaningful....

Image
W901i sony ericsson
assalamualaikum...siapa yang tak suka suprise kn?termasuklah saya...pada 13 april lalu abang muadz telah menghadiahi aku sebuah alat komunikasi(amboi!skemanya ayat)....iaitu sebuah telefon bimbit jenama sony ericsson..W901i...thank u so much abag muadz...apa2 pn aku mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran kerana Allah telah memberi aku rezeki ini....alhamdulillah..abg muadz kata ni hadiah PMR..dalam hati berkata"bukan ke PMR aku dah abis lama"....untuk tidak banyak songel aku pn senyap je....kalau macam tu hadiah SPM bila pula...heheheh...amboi demand betul!! apa-apa pun kita haruslah sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang diberi walaupun kecil...^_^

alhamdulillah...finally i got my P

Image
alhamdulillah....waaa..lega rasanya apabila aku sudah berjaya melepasi ujian JPJ yg menakutkan itu...alhamdulillah sekali lagi Allah izin urusan aku dipermudahkan walaupun sebenarya agak takut + cuak di bahagian bukit sampai kena cuba  2 kali..huhuhuh...untuk bahagian on the road pulak...aku ada buat 3 kesalahan..hehehe..jadi dapat 17/20....walaubagaimanapun aku tetap lulus dan akhirnya berjaya mendapatkan lesen P aku...yeay..alhamdulillah............

cerita saya....menjadi inspirasi

menangis kerana Dia?

Image
picture by Deviant art

ya Allah...pada saat ini aku seakan-akan ingin mengalirkan air mata..tapi ya Allah..adakah air mata ini mengalir untukMu ya Allah..aku takut ya Allah,aku malu ya Allah..bantu hambamu ini ya Allah,berilah aku kekutan ya Allah...aku sememangnya betul-betul ingin menangis ya Allah....bercampur baur persaan dalam hati kecil ku ini ya Allah....malu,sedih,terharu,gembira,risau,takut.....ya Allah...aku malu dgn Mu ya Allah....aku seorang hambaMu yang lemah....aku ingin dambakan cintaMu ya Allah....kuatkan hati ini agar sentiasa menyintai dan mengingati Mu ya Allah....
sebuah perbualan: anak:mak,macam mana kita nak tunjuk kita sayang Allah ye? emak:perbanyakkan zikir,amalan2 sunat..tingkatkan qiamullai dan mohon sesuatu bersungguh-sungguh... anak:kalau kita menangis kerana Allah juga adakah tanda kita sayang pada Allah? emak:ya sayang..kalau kita buat semua perkara yang baik kerana Allah..IAllAH Allah akan nilai sebagai ibadah...walaupun menangis.....

river flow in you..(piano version)

subhanallah....harmoninya muzik piano ni....rasa sedih,terharu dan berbagai lagi... alangkan indahnya jika kita dapat menghayati rentak ini sambil menghayati keindahan ciptaan Allah...sesungguhnya Allah telah ciptakan makhluknya dgn pelbagai bakat dan kebolehan seperti contoh lelaki di atas iniSungha Jung...alhamdulillah saya dapat ilham mencari lagu ni pun dari seorang blogger...syukran katsira......subhanallah....

be different

Image
picture by Deviant art
firman Allah "Dan di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh yang makruf dan mencegah dari yang mungkar.Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung"(surah Ali-Imran 2:104) segolongan orang itu adalah orang-orang yang sentiasa melakukan kerja-kerja Islam di muka bumi ini..maka merekalah yang beruntung di akhirat kelak.

seolah-olah seperti petunjuk

Image
picture by Deviant art

setelah sekian lama aku memohon petunjuk daripadaNya..pada suatu hari aku bermimpi seolah-olah aku diberi petunjuk.tetapi yg sering bermain di minda aku adakah itu pertunjuk yang sebenar yang diberikan oleh Allah kepada aku?
1.aku memohon kepadaNya untuk memberikan aku petunjuk bahawa yang terbaik samada JPA atau MARA? 2.adakah terbaik untuk aku melanjutkan study aku ke Timur tengah atau dalam negara sahaja? Jadi aku bermimpi sebuah peta negara timur tengah(masih confuse samada Jordan atau Mesir) dan aku mendapat berita bahawa MARA tak ada duit ketika itu dan aku berasa amat risau akan perbelanjaan aku di sana.Adakah ianya petunjuk untukku?
3.aku juga memohon agar diberi petunjuk untuk mengambil course apa di IPT nanti?adakah pergigian ini betul-betul terbaik untuk aku? Jadi aku pun bermimpi....nak tau mimpi apa?doktor gigi?klinik gigi?semuanya tidak....nak tahu..aku telah bermimpi berus gigi dan ubat gigi...hehehe..lawak betullah...dan ini juga menjadi persoalan bagi…

my dreams on a plain paper

Image
picture by Deviant art

1.SPM: 11A+....(tapi dapat 9A 2B...alhamdulillah) 2.IPT  : Universiti Islam Antarabangsa (dentistry) 3.KERJAYA : Doktor gigi (specialist Orthodontics) 4.KERETA : Toyota Alphard(nak bawa mak dan ayah) 5.BIL.ANAK : Perempuan-4,Lelaki-4(wow ramainya...hehehe.. untuk kembangkan Islam) 6.RUMAH : Banglo (boleh buat program untuk kerja-kerja dakwah) 7.SUAMI IDAMAN : Ada agama(sentiasa dalam dakwah dan tarbiah)..tapi kena ingat perempuan yg baik untuk lelaki yang baik...so perbaikilah diri supaya menjadi lebih baik,tak merokok(paling benci!),and last but not least...handsome(jujurnya..hehehe...ada gak impian nk lelaki yang chinese look...wow..tingginya harapan..hehehe)....takdela nk handsome mne pun asalkan dia baik dan penyanyang serta musleh serta soleh...


konklusinya..segala perjalanan hidup kita ni Allah dah susun yang terbaik untuk kita..sebagai seorang hamba yg lemah ini hanya mampu berdoa dan meminta..Amin~

really miss them < 5 ITTIHAD >

Image
Nikmat yang paling berharga selepas nikmat Iman dan Islam, adalah memiliki SAHABAT yang soleh. Jika kamu mendapati kewujudan kasih sayang antara kamu dengannya, maka peganglah ia bersungguh-sungguh.” ~ Saidina Umar Al-Khattab








Petunjuk yang sebenar

Image
picture by Deviant art
"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu(Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka.Katakanlah, sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk yang sebenarnya.Dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah"-surah Al-Baqarah ayat 120.