susunan Allah adalah yg terbaik...

antara msg saya dan kwn sye tu...yg mempertikaikn hidup saya... 

Maryam Eswan February 2 at 12:29am 
salam..urm aku tak de bdn nk ckp sgt,about mlm td ni..truly,aku terasa n terkilan dgn gaya percakapn ko kt aku..ko seolah-olah tak puas ati or tak ske aku tak g plkn...jd persoalan knp ko wt mcm tu kt aku?aku wt slh ke kt ko?..ok...pape pn aku faham...ko mugkin tak phm situasi aku..satu peringatan aku nk gtau ko,iaitu igtlah segala yg berlaku kt dunia ni Allah dah susun yg terbaik tok kita,mgkin bnd yg kita suka itu adalah yg terburuk untuk kita dan sesuatu yg kita suka,kdg2 adalah yg baik tuk kita...de hikmah nye ko g plkn..dpt tunjukkn cntoh yg baik t org kafir(qudwah hasannah)..itu pn kira ibadah...aku pn de hikmahye g kem jati diri...bkn mkneye kita g jati diri kita je kne dakwah..slh teramat sgt...kita ni sme2 org Islam,tanggungjwb kita bersama...pape pn kita kt sni bkn nk cri perbezaan tp persamaan...bkn nk bergaduh tp nk rapatkn hubungan...sentiasalah bersangke baik dgn org lain..IAllah..hidup kita akn selamat..buat lah sesuatu krn Allah,krn pdnye kita akan peroleh ketenangan...wasalam..

Nurul February 2 at 11:49am Report 
Salam..teruskan dengan membuat kebaikan...salah faham adalah pekara biasa...yang penting jangan sampai terkeluar daripada akidah...
" Lintasan duniawi mengheret kepada kelalaian, keseronokan dan kesenangan harta benda. Lintasan syaitani mengheret kepada melakukan syirik dan bidaah yang bertentangan dengan Sunah Rasulullah s.a.w. Lintasan nafsi pula mendorong kepada maksiat dan kemunkaran. Bila hati sudah terdinding daripada lintasan-lintasan jahat maka hati akan didatangi oleh lintasan malaki (malaikat) dan Rahmani (Tuhan).

Lintasan malaki mengajak kepada berbuat taat kepada Allah s.w.t dan meninggalkan tegahan-Nya. Lintasan Rahmani pula adalah tarikan langsung daripada Tuhan. Dalam lintasan-lintasan duniawi, syaitani, nafsi dan malaki, manusia mempunyai pilihan untuk menerima ataupun menolak cetusan atau rangsangan yang diterimanya itu. Akal dan imannya boleh memikir dan menimbang akan sebab dan akibat jika dia mengikuti sesuatu rangsangan itu. Tetapi, dalam lintasan Rahmani hamba tidak ada pilihan, tidak ada hukum sebab musabab yang boleh mencegahnya dan tidak ada hukum logik yang boleh menghuraikannya. "

Wallahuallam...

Maryam Eswan February 2 at 11:55am 
IAllah selagi kita sme2 berpengang dgn Al-quran dan Sunnah..IAllah kita tak sesat ..dan kt dunia skrg ni yg pling penting amalkan cara hidup Islam yg SEBENAR,kita takkn sesat...dan kita same2 doakn smoga kita same2 berada di jlnNya yg benar,IAllah..matlamat kita 1 je..syurga..semoga Allah merahmatimu sahabatku...

Nurul  2 at 12:40pm Report 
silence is the best answer

ape pandapat anda sekiranya anda ditempat saya...cube nk nasihat baik2..tp ni jwpnye....

Comments

Popular posts from this blog

Matrouh & Siwa | Winter break part 1

hari guru yg ceria...