telur masin vs telur palsu

sekarang ni aku tengah mengusahakan "perusahaan telur masin cik yam" :P ni sume gara-gara teringin sangat nak makan telur masin,so aku belilah 4 biji telur itik pastu rendamkan dalam air garam..kuantiti garam pastikan banyak sebab kalau sikit telur masin takkan menjadi...so setelah 3 minggu aku menuggu telur tu berendam,akhirnya aku pun rebus la telur tersebut untuk dimakan..dan hasilnya mantap!!! alhamdulillah sedap sgt!! *sorry sbb excited sangat aku tak sempat nk ambik gmbr*

dan bile cite pasal telur masin ni tetiba teringat dlu mse aku form 4..time tu cuti sekolah,macam biasalah bile balik cuti mestilah kerjanya online sebab dulu duduk asrama..time tu gak seingat aku kepoh pasal negara china buat telur tiruan..aku pun usha la video pembuatan telur palsu tu...wow!hebat la org china ni klu bab2 ciplak dan buat benda2 palsu ni.....

pastu aku pulak tetiba teringin nak makan telur goreng...aku pegi dapur dan buatlah telur goreng.tapi aku hairan dgn structure telur goreng tu..awat la kuning telur ni jadi warna oren dan bulat semacam je,tak pecah pun...aku tgk dah mcm telur palsu yg aku tgk dlm video tu..time tu dah cuak dah!
lagi yg buat aku pelik ialah telur putih tu pun awat la likat sangat...putih semacam je aku tengok! dalam hati aku
"sah!ni telur palsu...mak aku beli telur palsu!!" 
dengan confident ye aku berkata2 dalam hati....time tu geram pun ada gak


haaa!lebih kurang ginilah rupan telur palsu goreng yg aku maksudkan tu instead of rupa telur goreng yg selalu kita buat mcm ni kan....



kan jauh beza tu warna nye...pastu yg aku pelik lagi bile dah habis goreng telur tu jadi kenyal dan tak boleh dikunyah langsung dan rasa dia mcm plastik!!!!

bila mak aku balik kerja terus aku report,

"mak dah kena tipu!mak beli telur palsu!!!"

mak pun jawab,

"mana ada palsunya...telur2 dalam peti tu sume telur tulen"

"mak tengok telur goreng ni..pelik sangat!!ni telur palsu mcm yam tengok dlm internet"

"yam!!!ni telur masin la!!!"

=.="

ya Allah jahilnya aku...telur ayam pun boleh buat telur masin rupanya!dan ini merupakan contoh perempuan yang jahil dalam bab2 masakan (tapi tu dululah skrg dah pandai masak.. :D)

Comments

HambaPenguasa said…
hahaha..sumpah ni lawak,,aq pun baru tau...lelaki xpe =,="
Mar_yam said…
HAAAA...beza ye antara telur masin n telur biasa....cuba biasa2 kan la ye ke dapur..hahaha

Popular posts from this blog

Matrouh & Siwa | Winter break part 1

SANAH HELWA YA UMMI~

tanda-tanda yahudi akan kalah...