kem ukhuwah KEMAIH'12

Assalamualaikum semua...alhamdulillah Allah masih beri kesempatan untuk saya update dan untuk kalian membacanya...ramai yg tegur "sila update blog"..(bajet ramai peminat...hahahaha :p)...sebenarya bagus juga ada org tegur mcm tu..sebab apa gunanya ada blog tapi tak dimanfaatkan..insyaAllah,jadi hari ni sungguh2 saya nak cerita 1 pengalaman yg agak menyayat hati...T_T...hahah..bukan menyayat hati tapi yg meyentuh hati 

syukur yg teramat sangat bila Allah mengizinkan diri ini untuk menyertai sebuah kem khas untuk pelajar-pelajar luar negara...nama diberi ialah KEMAIH(kem musafir kasih)...bukan KEMAIN(singkatan untuk bukan main)..hehehe..baiklah apa yg ingin saya ceritakan ialah pengalaman ketika berada di kem ini serta kesannya pada diri ini...

untuk kem ini,saya diberi amanah sebagai AJK pendaftaran...nak dipendekkan cerita,ramai yang mendaftar untuk sama2 bercamping...dan apa yg membuatkan hati ini berbunga2 apabila sahabat2 yg saya sayang berhajat untuk menyertai...rasa seronok sgt..sebab bukan senang untuk kami berjumpa dan beraktiviti bersama terutamanya apabila berada di malaysia...mesir mana ada air terjun atau pemandangan hijau yg cantik2 mcm kat malaysia...hehehe ..dan sekitar sehari dua sebelum program nak bermula beberapa orang peserta beritahu bahawa mereka tidak dpt hadir kerana ada beberapa hal yg tak dapat dielakkan....dan hati ini bertambah sedih bila sahabat yang disayangi juga tidak dapat bersama...huhuh..mcm nak menangis je..(kantoi..hihihi)..tapi alhamdulillah Allah beri hati ini rasa tenang je..sebab bila kita muhasabah balik INI SEMUA PENYUSUNAN ALLAH,sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang...Allah yang mengizinkan siapa yg dapat ikut atau tidak...alhamdulillah...rasa lega bila pikir balik..lagi 1,sebelum melakukan apa2 yg penting niat kerana Allah..insyaAllah segala urusan kita akan dipermudahkan serta kita tidak akan rasa terlalu kecewa bile perkara yg kita rancang tidak berjalan seperti yg kita mahu... :)

dan alhamdulillah kem berjalan seperti yang dirancang...sedikit perkongsian yang saya perolehi daripada beberapa orang penceramah ialah...apabila berada di luar negara perkara yg perlu kita lakukan ialah JAGA IMAN..cuba cari jalan untuk menjaga iman kita,tidak kiralah macam mana sekali pun..mencari suasana2 yg soleh,berkawan dgn kawan2 yg baik,membaca bahan2 tarbawi,mencari usrah dll...bagi aktiviti luar pulak antaranya night trail..meredah hutan dgn berpandukan tali dan lilin yg disediakan sahaja..sama juga seperti hidup kita,jika tidak berpegang pada tali Allah kita akan sesat..mudah kan!?..juga perumpamaan lilin itu..kita sangat memerlukan lilin sebagai cahaya untuk menerangi jalan...dalam kehidupan kita juga cahaya keimanan untuk menerangi segala perkara yg gelap dalam kehidupan kita...

dan aktiviti kemuncak ialah mendaki gunung untuk menuju ke puncak air terjun...sejujurnya mendaki gunung untuk kali ini amatlah memenatkan...sangat-sangat penat..tambah2 lagi setahun duduk mesir mmg tak pernah bersukan...hahaha(padan muka)...memang rasa lain penat dia..hahah..tapi sampai sahaja di puncak air terjun tu Tuhan sje yang tahu perasaan ini...hahaha...seronok,teruja...dan tak sabar nak masuk air!!!tapi sebelum masuk air kami menunaikan solat sunat dhuha di tepi sungai...seronok sebab pengalaman ambik wudhu dgn air terjun + solat atas batu..hehehe.....



dan yang paling best bile kami berjaya menangkap ikan yg sihat2 belaka ni...tapi kami dapat seekor je..heheh

berjaya menangkap dengan hanya menggunakan TUDUNG!!..hehehe

selepas tangkap ikan..giliran untuk kami mandi di puncak air terjun..bertukar dengan peserta lelaki..hahaha....adalah 2 3 orang peserta perempuan naik ke atas dan turun menggelongsorkan diri ke bawah!gempaks!!..hahahah..saya nak cuba,tapi tah kena tiba2 rasa takut..hehehe..takpe mandi senyap2 je kat bawah tu..hehehe..time2 baring dalam air tu tiba2 terlintas dlm fikiran "aku nak mandi air terjun,Allah beri...aku nak jumpa kawan2 baru,Allah beri...alhamdulillah "

rasanya sudah terlalu panjang ni..heheh..rasanya setakat ini sahaja la kot..kisah seterusnya akan disambung..serta gambar2 yg cantik..(tgh tunggu dri AJK dokumentasi ni..hehehe) ..insyaAllah


nasyid seiring sehaluan-UNIC(terpilih sebagai lagu tema KEMAIH..balik rumah bukak balik nasyid ni..huhuhu..menangis T__T..rindu sahabat2..akak2 yg baru saya kenal..kami baru kenal tapi kami dah boleh bergurau dan berbual seperti dah lama kenal..mereka2 sangat sporting)




      

Comments

haih kak yam! seronok nampak berendam dlm air terjun!..haha
hood@sunny said…
Seronoknyaaa!

Rindu nk bercamping dan meredah hutan hijau >___<
Mar_yam said…
@ZATI..alhamdulillah seronok...klu de ko lagi seronok..hehehe
Mar_yam said…
@HOOD@SUNNY..kak huda!!!..hehehe..sury klu jeles...heheh...alhamdulillah seronok dpt jumpa sahibah2 baru..
salam 'alaik adik senyum manis!
tahniah sbb dh jalankan tanggunjawab sbg ajk dgn jayanya. semoga Allah bg kekuatan lg utk yam jlnkan kerja dakwah next time!

kak bihah mintak maaf ye tak dpt jumpe yam kat kem tu. ada bnda lain yg kak bihah kne buat. kak bihah nk pegi sangat2 tp takleh la pulak.
Mar_yam said…
kak biha sayang..takde masalah....Allah tak izin kak biha nak join.....jgn sedih2..heheh..insyaAllah di mesir kita jumpe ye ..sayang kak biha!

Popular posts from this blog

Matrouh & Siwa | Winter break part 1

hari guru yg ceria...