soal jodoh lagi!

assalamualaikum dan selamat pagi!


cuba anda baca status ustaz hasrizal di bawah ni..


so,sebagai seorang student adakah anda bersetuju??kalau saya sendiri akan menjawab SETUJU!kerana apa?kerana saya juga suka cerita-cerita khawin ni...hihihi..gurau saje....tapi sejujurnya perkara ini adalah benar...dan berlaku di kalangan rakan2 saya sendiri..ini adalah berdasarkan pendapat dr.hasrizal... :)


sekarang ni kalau kita boleh lihat boleh kita katakan zaman "khawin muda" ...di mana ramai remaja di kalangan umur 18-20+ sudah mendirikan rumah tangga..(tahniah2)...yup ini adalah 1 langkah terbaik untuk mengelakkan zina di kalangan remaja! 


tetapi.........


saya sendiri ada pendapat yg tersendiri.....khawin ini bukanlah 1 perkara yg mudah dan boleh dibuat main pondok2...apa yg penting sebelum khawin itu adalah PERSEDIAAN!
persediaan apa yg saya maksudkan...persediaan diri menjadi seorang isteri n suami yang soleh~persediaan luaran dan dalaman..persediaan untuk membentuk keluarga mithali..seterusnya mampu merubah masyarakat!dan persediaan ini bukanlah sekejap.....(aceh!dah mcm pakar motivasi pulak saya berbicara.ok.full stop)


view dari rumah baru(mansoura,mesir)

so..so..so...fenomena ini juga menjadi lebih hangat di mesir!!kadang2 ada gak rasa nak khawin :p (terpengaruh la tu)..hahaha...tapi saya sendiri merasakan saya tidak cukup bersedia untuk berkahwin awal...(mungkin belum mampu untuk memikul tanggungjawab ini ).....kalau org tanya saya "bile mahu kawen?" saya jawab "InsyaAllah abis study kawen lah...tunggu ummi cari kan" sambil tersenyum dgn malu...hahaha...tak dinafikan kalau saya kata saya tidak minat atau suka sesiapa(dah ada la tue...hihihi)..itu adalah fitrah kan!tapi...tapi...tapi sampai bile kita nak minat dia..sampai bile kita nak suka dia..sedangkan hati kita tak terjaga kerana selalu mengingati dia....SO!! ummi selalu pesan jaga hubungan dgn Allah..InsyaAllah Allah akan menjaga kita~ingat tu kawan2....


saya pernah terbaca 1 status yg dibuat oleh saudara Hilal Asyraf 

"kalau orang dah tak nakkan kita,tinggalkan sahaja.....mungkin dia 
bukan jodoh kita"

yes,i got it!..hehehe..so kawan2 jika ada yg rasa kecewa atau frust jgn ingat kisah lalu..mulakan hidup baru,mulakan nafas baru(innnn....outttt..innnn..outtt)....lupakan cinta kita kepada manusia yg sememangnye tidak sempurna..mulakan cinta yg sempurna bersamaNya........InsyaAllah satu hari nanti Allah akan temukan kita dgn jodoh yg terbaik buat kita...Allah is a THE BEST PLANNER !


"saya tak impikan suami yang SWEET sahaja...
tetapi saya mahukan suami yg SWEET dlm TARBIYAH...
saya tak impikan suami yg ROMANTIK sahaja...
tetapi suami yang ROMANTIK dlm MENTARBIYAH saya...
saya tak impikan lelaki yang HANDSOME sahaja..
tetapi saya mahukan suami yang HANDSOME pada AKHLAKNYA...."

mesej yang saya ingin sampaikan ialah..marilah kita sama2 muhasabah diri kembali untuk sama MEMPERSIAPKAN DIRI...serta melakukan PERSEDIAAN untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami atau isteri..dan yang paling PENTING ialah persediaan dalam MERUBAH MASYARAKAT agar kembali kepada ISLAM YANG SEBENAR!!

Comments

Anonymous said…
wotttttttt

Popular posts from this blog

Matrouh & Siwa | Winter break part 1

hari guru yg ceria...