sedih = keliru

ya Allah..siapa yg boleh mengetahui betapa sedih dan kelirunya hati ini selainMu ya Allah...
aku kecundang dlm membuat keputusan dlm saat2 ini yg masih menduduki SPM...siapalah yg boleh memahami hati ini???bantu hambaMu ini ya Allah..mana yg terbaik...aku masih tak boleh terima kata2 org lain..hati aku mendesak untuk membuat keputusan aku sendiri....kedua-dua pilihan ini ada yg baik,ada buruknya yg tersendiri...kdg2 aku terasa ini hidup aku,berilah aku buat keputusan sendiri,bagilah aku peluang untuk menghadapi cabaran yg mendatang....knp masih mahu mengongkong aku??tp aku tak nak dikatakan ingkar kpd nasihat2 org lain...aku pujuk hati ini...aku tak nak org lain pikir yg buruk ttg aku,tp siapa yg boleh faham hati ini??aku tahu risiko keputusan itu..dan itulah yg aku ingin hadapi dan mencari jalan penyelesaiannya...hati ini berniat baik,tp susah untuk mulut ini ingin melafazkan apa yg difikirkan hati...org lain pasti akan pikir yg sebaliknya sebaik aku berkata tentang keputusan aku itu...masalah ini juga menghantui aku..aku tak nak bnd ini menganggu aku untuk menjawab 2 kertas spm yg tinggal ini....legakan hati aku ini dgn menerima pandangan drp aku...tolanglah fahami aku..ya Allah lembutkan hati ini......

Comments

Assalamualaikum..

Aiseh.. Sedih bunyinya. Cuba story siket what hepen sebenarnya. Itu pun kalo tak mengganggu privacy yam la^^

Nyway, sepanjang hidup kita nih memang akan banyak berlaku konflik dalam diri terutama sekali bila masuk part membuat pilihan atau keputusan.

Tapi, bila nak buat satu2 keputusan tu, cuba pertimbangkan 3 perkara ni baik2..
1. Redha Allah
2. Restu Ibubapa
3. Rela Diri

Kalau tiga2 pkara tersebut beres, teruskan je la dengan keputusan yam tu. Dan jangan lupa, doa agar Allah tabahkan diri dan tetapkan pendirian. Tanam azam dalam hati, tak kesah la apa2 pun yang berlaku nanti, hasil daripada pilihan yam tadi, jangan pernah menyesal.

Do ur best k =)
Mar_yam said…
salam kak asma'...windunya lame tak jmp...
urm yam menghadapi mslh dlm buat keputusan..ikut kputusan org lain,tp hati sendiri sedih n menyesal..dlm mse yg sme nk follow keputusan sndri tp tkut org lain plak yg tak puas ati..yam tau nasihat org lain tu tok kebaikan dri ini jgk...but yam tkut menyesal 1 ari nnt..sbb yam da prnh menyesal bsr dlu...
kputusn yg yam buat ni pun tok kebaikan yam jgk..persediaan menghadapi cabaran mse dpn...

urm...bkn sng nk buat sume org puas ati dgn kita,but ati sndri yg terluka...tq 4 that tips..tula yg yam try nk follow....tq again..salam rindu...
Yam, yam kena tetap pendirian. Jangan mudah goyah dengan pendapat orang lain. Mereka boleh bagi nasihat, tapi yang membuat keputusan masih lagi diri yam sendiri. Yang akan mengalaminya nanti, yam juga bukannya mereka.

Selagi mana yam rasa Allah redha dan ibubapa yam restu dengan pilihan yam tu, teruskan je dan jangan patah balik. Buat dan yakin. Kalau berlaku sesuatu yang diluar jangkaan yam, yam kena bersedia untuk redha dan sabar. Terima seadanya sebab itu memang pilihan yam. Usaha sungguh-sungguh untuk pastikan yam tak menyesal dengan pilihan yam.
Hiromi Ichiban said…
"Ya ayyuhallazina amanusbiru wasobiru warabitu, fattaqullah laallakum tuflihun."

point dalam ayat ni;

Wahai orang yang beriman, bersabarlah (akan masalah), dan kuatkanlah kesabaranmu (dengan cuba selesaikannya dan mintak pertolonganNya), dan bersedialah (atas segala 'consequences' yang mendatang), kemudian bertaqwalah kepada Allah ( setelh berusaha), nescaya kamu berjaya.
Mar_yam said…
syukran Hiromi Ichiban ....
insyallah semoga segala permasalahaan dipermudahkan olehNya...

Popular posts from this blog

Matrouh & Siwa | Winter break part 1

SANAH HELWA YA UMMI~

tanda-tanda yahudi akan kalah...